Gymnastikkurser
Børn skal lave rigtig gymnastik

Børn skal lave rigtig gymnastik!

Artikel fra Magasinet Gymnast!


BARANI IN OG DOBBELT OUT!

På facebook-siden Børnegymnastik laver børn de helt store spring - blot uden højden og farten, som de voksne.

"Det er da sejt at komme i skole og sige, at man har lavet dobbelt salto - også selvom det bare er en dobbeltrulle ned af en madras", siger Claus Højen.

Han er ergoterapeutuddannet, tigligere fører af DGI karavanen (børnegymnastik) og er sammen med sin kone Anne ofte instruktør på kurser.

I september startede de Børnegymnastik - en facobookside som sætter fokus på at lave god børnegymnastik.

"Der er for meget børnegymnastik, som lige så godt kunne foregå i børnehaven", siger Claus Højen. Derfor har de sat sig for at lave børnegymnastik, der er sjovt og legende, men træner nogle helt specifikke færdigheder, som er fundementet for at kunne blive rigtig dygtig til gymnastik serene.


GYMNASTISK FUNDAMENT!

Både Anne og Claus har trænet junior-, ynglinge-, og voksenhold inden de kastede sig over børnegymnastikken i Aalborg. Her mødte de indimellem unge gymnaster, som havde lavet gymnastik i 10 år, men overovedet ikke havde nogle reelle færdigheder eller kendte til gymnastikkens begreber. "Det er jo rigtigt ærgeligt for hele idrætten, hvis man kan træne i 10 år og ikke kan stå på hænder eller lave de mest fundamentale øvelser," siger han.

Og det er drivkraftern for ham. At give de små gymnaster den gave og frihed til at vælge. Fordi deres krop er klar til al slags idræt, når de har været igennem parrets børnetræning. "Jeg vil selvfølgelig helst have, at de vælger gymnastikken, fordi det er mit hjertebarn - men grundlæggende handler det om at give den de bedste forudsætninger for at få et aktivt liv."


VERDENS SJOVESTE OG BEDSTE IDRÆT!

For mig er gymnastik verdens sjoveste og bedste idræt!

For at blive en dygtig gymnast er der sæt af helt basale færdigheder, der ligger til grund for simple, såvel mere komplicerede gymnastiske øvelser. Jeg mener, at det er helt essentilt, at børn får mulighed for at træne og udvikle disse færdigheder så tidligt som muligt.

En fodboldtræner skal lære spillerne at sparke til en bold, skyde på mål mm. - ligeså har vi, som gymnastikinstruktører, ansvar for at give børnene det bedst mulige gymnastiske udgangspunkt. Derfor bygger vi altid vores træninger op omkring de basale færdigheder, og leger med disse som byggeklodser. Hver klods, der øves, SKAL tænkes ind i en større sammenhæng, hvor der er en gymnastisk mening med den. Klodsen skal passe sammen med mange andre klodser.

Denne tilgang gælder både i rytme- og i springgymnastikken.


BYGGEKLODSER

I Anne og Claus´ træning - og de øvelser de lægger på facebook - er opbygningerne gennemgående. Man starter simpelt og bygger mere og mere ovenpå. Sådan er det også i deres lege. Det er ikke nødvendigvis spritnye lege, ofte er det gamle lege, som har fået er gymnastisk twist.

"Alle kender "kaptajnen siger/kommer". Hos os laver vi maverul, når vi ror og spændigsøvelser, når de skal svømme fra hajen," siger han og fortsætter. "Alle lege kan twistes, og ungerne giver den jo bare fuld gas. Og ved overhovedet ikke, at de er i gang med at lære at springe og lave rytmisk gymnastik."

Både Anne og Claus har fundet en masse instruktørmotivation i at have de helt små. Det er livsbekræftende og udfordrende, fordi timerne skal køre efter en snor - ellers er der børn ud over det hele. Og det gør ikke noget, at de får samme ting mange gange.

"Gymnastikken er blevet så bred og favner en masse stilarter. Jeg tor på, at børn skal lære de grundlæggende gymnastiske øvelser så godt som muligt. Så har de fundamentet til at gå videre senere."